TwitterStatsTwitter mee op tv!

In zowel 2011, 2012 als 2013 heeft Xonay Media met veel plezier live Twitter-resultaten geïntroduceerd in de Talpa-productie: The Voice of Holland.

Meewerken?

Wil jij meewerken aan dit soort leuke projecten? Of ben je op zoek naar een vergelijkbaar resultaat? Neem dan direct contact met ons op, of kijk op de vacaturepagina.

The Voice of Holland

Klant: Talpa Producties
Concept: TwitterStats • WordCloud
Jaar: 2011 -2012 - 2013

Opdracht

Zonder twijfel behoort The Voice of Holland tot het rijtje van tv-sensaties van het afgelopen jaar. Speciaal voor Talpa ontwikkelde Xonay Media een platform waarmee Twitter-resultaten werden geïntegreerd in de live tv-show.

Broadcast TVOH

Aanpak Xonay Media

Tweets die gerelateerd zijn aan tv-programma’s worden steeds vaker gebruikt in live-televisie. Xonay Media bedacht iets nieuws: een systeem dat de mening van de kijkers kan visualiseren op basis van real-time Twitter-data.

Het systeem verwerkte alle tweets (100%) die over The Voice of Holland en het Nationaal Songfestival werden verstuurd. Op het eerste scherm werden de woorden getoond die het meest werden getwitterd. Deze woorden werden getoond in een WordCloud waarbij de grootte van het woord aangaf welk woord het meest voorkwam. Aan de hand van de WordCloud was dus precies te zien wat de publieke opinie was over individuele performances van kandidaten. 

stats-tvoh
Het tweede scherm liet zien hoe intensief het programma werd beleefd en besproken op Twitter. Een grafiek en een teller gaven per minuut inzicht in de hoeveelheid tweets.  Zo werd direct duidelijk welke momenten en welke performances veel besproken werden op Twitter. 

Resultaten

Met gemiddeld ruim drie miljoen kijkers per week was The Voice of Holland het ultieme tv-programma voor interactie via Twitter. Dit gebeurde massaal en Xonay Media verwerkte hierdoor in totaal meer dan twee miljoen tweets. Daarnaast werden er wekelijks ruim 50.000 woorden geanalyseerd voor gebruik in de WordCloud. Het succes van TwitterStats tijdens The Voice of Holland 2012 zorgde er voor dat de applicatie ook werd ingezet bij de live-uitzending van het Nationaal Songfestival.

  • 2.000.000 tweets in totaal
  • 50.000 woorden per uitzending
  • pieken tot ruim 3.000 tweets per minuut
  • succesvolle doorvertaling naar andere formats